Ľudské práva pre deti
Ľ U D S K É P R Á V A P R E D E T I Desatoro pri uplatňovaní ľudských práv a práv dieťaťa. Dieťa je nielen objektom, ale predovšetkým subjektom výchovy založenej na úcte, ľudskosti, tolerancii a prirodzenej autorite. Cieľom je získať sebavedomie a rešpektovanie práv iných ľudí. Realizácia práv dieťaťa sa uskutočňuje v troch rovinách: v právnej, v rovine výchovných procesov a v rovine dobrovoľnej podpory spoločnosti deťom. V pedagogickej teórii je to predovšetkým humanizácia a demokratizácia výchovy. Dieťa sa musí stať nielen objektom, ale predovšetkým subjektom výchovy. Uplatňovaním práv dieťaťa sa v škole naplní odkaz J. A. Komenského: „Začiatkom a koncom našej didaktiky nech je hľadať a nachádzať spôsob, podľa ktorého by učitelia menej učili, ale žiaci sa viac naučili, aby bolo v školách menej zhonu, nechuti a márnej práce, no viac voľného času, potešenia a zaručeného úspechu.“ /Komenský, 1954/. Desať zásad ľudských práv pre deti Zásada 1: „Sme deti sveta. Nieje dôležité, kto sú naši rodičia, kde bývame alebo v čo veríme – správajte ba k nám ako k seberovným. Zaslúžime si to najlepšie, čo svet poskytuje.“ Zásada 2: „Chránte nás, aby sme mohli vyrastať slobodne a dôstojne.“ Zásada 3: „Dajte nám meno a krajinu, ktorú môžeme volať svojou.“ Zásada 4: „Poskytnite nám teplo a útočište. Dajte nám najesť a poskytnite nám miesto na hranie. Ak sme chorí, opatrujte nás a utešte nás.“ Zásada 5: „Ak sme postihnutí telesne alebo duševne, starajte sa o nás ešte viac a vyjdite v ústrety našim zvláštnym potrebám.“ Zásada 6: „Nechajte nás vyrastať v rodine. Ak sa o nás nemôže starať naša vlastná rodina, vezmite si nás a majte nás radi ako vlastné.“ Zásada 7: „Učte nás ako prežiť šťastný a produktívny život. Nechajte nás, aby sme sa hrou učili žiť sami.“ Zásada 8: „V ťažkých časoch pomôžte nám ako prvým. Budúcnosť svete závisí od nás.“ Zásada 9: „Chránte nás pred krutosťou a pred tými, ktorí by nás chceli zneužívať.“ Zásada 10: „Vychovávajte nás s porozumením, slobodne a s láskou. Keď vyrastieme, aj my budeme hlásať slobodu, porozumenie na celom svete.“ Vo výchove treba dieťa chápať ako jej aktívny subjekt. Je potrebné dieťaťu predkladať povinnosti i požiadavky na jeho činnosť a súčasne počítať s jeho právami. Takto sa vytvára predpoklad nájdenia vzťahu človeka k sebe samému a k svojmu vlastnému rozvoju. Vo výchove zdôrazňujeme osobnostný prístup, ktorý predpokladá chápať dieťa ako partnera a rešpektovať jeho existenciu a dôstojnosť. Ak si dieťa uvedomuje vlastnú hodnotu, uvedomuje si a rešpektuje aj hodnotu iných detí a ľudí.